Home » » Bila ilmu tanpa amal...

Bila ilmu tanpa amal...

Assalamualaikum wbt...

Terdapat satu kisah dimana seorang pelajar bertanya pada seorang ustaz. 

Ustaz, tolonglah jawab soalan saya. Saya benar-benar inginkan jawapan dari ustaz.

Ustaz itu menjawab..

Tanya sajalah wahai anak murid ku. Andai ada soalan pasti akan ada jawapannya.

Pelajar itu terus bertanya..

Saya agak pelik tentang satu perkara wahai ustaz. Kenapa ramai orang yang ada pendidikan agama yang tinggi boleh terlibat dengan gejala yang sudah jelas-jelas Allah larang. Malah mereka langsung tidak merasa bersalah. Tolong ustaz jelaskan pada saya. Saya benar-benar ingin tahu.


Ustaz itu tersenyum lalu menjawab..

Jawapannya sangat-sangat mudah wahai anak murid ku. Hal ini kerana mereka hanya punya ilmu tapi mereka tidak beramal dengan ilmu tersebut. Ilmu tanpa amal diibaratkan seperti pohon yang tidak berbuah. Berkatnya  ilmu seseorang itu apabila dia beramal dengannya. 

Bukankah orang bijak pandai sudah mengatakan bahawa ilmu tanpa amal itu sia-sia semata. Kamu belajarlah setinggi mana pun. Tapi sekiranya ilmu yang kamu dapat itu kamu tidak amalkan ianya hanyalah sia-sia malah hanya akan menjadi beban untuk mu di akhirat nanti. 


p/s: 
Tempat: Dewan Seminar Kompleks Pusat Islam Baru (UUM)
Tajuk: Rasuah, Islam dan Mahasiswa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...