Home » » Kenapa susah nak dapat kerja II

Kenapa susah nak dapat kerja II

Assalamualaikum wbt..
Entri ini adalah sambungan dari entri yang lepas. Kalau nak baca entri lepas klik SINI . Aku mahu terus menuju kepada tujuan yang asal. Agak kemalasan untuk membuat pendahuluan  yang panjang-panjang ini.

Okey! Tahukah korang semua yang bahawasanya para-para penemuduga kerja ini hanya mengambil masa tak sampai 3 minit untuk membuat keputusan samada diorang mahu ambil korang bekerja ataupun tidak! Sila percaya okey! Benda ini fakta yang aku dapat dari penceramah seminar kerjaya tu. 

Bila fikir-fikir balik dalam masa 3 minit tu tak sempat kot nak bagi diorang tengok sijil-sijil kita semua. So, apa sebenarnya yang diorang tengok dan lihat tentang diri kita sampaikan diorang boleh buat keputusan dalam masa tak sampai 3 minit?

Perkara yang diorang tengok adalah penampilan kita. Terus terang aku cakap kalau diberi pilihan seorang menarik dan seorang lagi kurang menarik yang mana penemuduga akan pilih? Jawapannya sudah tentu yang berperwatakan menarik! Maksud menarik di sini bukanlah bererti korang mesti cantik atau hensem. Tapi cara korang berpakaian, cara korang menjawab soalan dan yang paling penting good manners. 

Aku teringat satu cerita yang penceramah tu ceritakan. Ada seorang lelaki datang ke satu company untuk hadir temuduga. Tapi bila ditanya pasal kelulusan yang dia ada, kelulusan tersebut tidak menepati syarat yang company tu mahukan. Jadi sudah terang lagi bersuluh lah yang lelaki tu tidak akan dapat kerja tersebut. Tapi sangat mengejutkan apabila company buat keputusan untuk ambil dia bekerja walaupun tak punya kelulusan seperti yang disyaratkan.

So!korang tahu apa yang membuatkan company tu terima dia? Semuanya gara-gara salah seorang penemuduga tu ternampak lelaki tersebut mengutip sampah di atas lantai then masukkan sampah tersebut dalam tong sampah.

See?? Walaupun dia tidak ada kelulusan tapi disebabkan dia punya kelakuan yang baik so company tu pun ambil dia bekerja. Satu lagi fakta aku nak kongsi dengan korang, walau setinggi manapun ilmu di dada tapi kalau kelakuan kita buruk, tetap tidak akan kemana. Para penemuduga percaya bahawa orang yang ada kelakuan yang baik pasti akan membawa keuntungan kepada company. 

Ada satu lagi persoalan. Antara orang yang telah berkeluarga dan orang yang masih bujang yang mana ada kelebihan dalam mendapatkan pekerjaan? The answer is orang yang telah berkeluarga! Kenapa? Sebab company percaya bahawa orang yang telah berkeluarga dan berjaya menguruskan keluarganya dengan baik pasti juga mampu untuk menguruskan pekerjaan dengan baik. 

Semua benda ni aku dapat dari seminar tu. Bukan sekadar omong-omong kosong. Penceramah pun bukan calang-calang orang. Semoga apa yang aku kongsikan ni dapat manambah serba sedikit ilmu di dada. Andai ada kesalahan, teguran amatlah dialu-alukan. 

Wassalam~~

6 comments:

E'in said... [Klik sini untuk balas]

tul 2... kite kena yakin ngan diri kite sendiri bile g interview.. xsume owg yg blaja tinggi2 2 senang dpt keje..

anumuchan said... [Klik sini untuk balas]

Salam.bw here^^ nice blog :)
Feel free to visit me @ frommetoyou~
Ada entri baru^^ TQ

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@♥e'in♥
yurp!yg penting usaha..=)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@アヌム ちゃん~~
TQVM..will visit u back..=)

muse said... [Klik sini untuk balas]

Nak dapatkan kerja kena usaha dan terus berusaha. Dah dapat kerja perlu terus berusaha lebih maju.

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@muse
betul!=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...