Home » , » Kenapa susah nak dapat kerja?

Kenapa susah nak dapat kerja?

Assalamualaikum wbt..

Pada mulanya tidak ada niat pun untuk membuat entri hari ini. Sebab kemalasan yang teramat. Tapi disebabkan ada benda yang menarik perhatian aku, so timbullah idea untuk aku kongsikan sesuatu dengan korang semua. 

Minggu lepas adalah minggu yang tidak ada rehat bagi aku. Sibuk dengan kuliah, sibuk juga dengan macam-macam seminar. Dan! (Ini yang aku nak kongsi ini) Seminar yang aku pergi tu berkaitan dengan perancangan kerjaya. Banyak juga ilmu yang aku dapat dari seminar ini. Aku teringat dengan satu soalan yang penceramah tu bagi.

Majikan memerlukan para-para lepasan universiti/kolej untuk mengisi jawatan kosong di syarikat mereka. Tapi kenapa para lepasan universiti/kolej kata mereka susah untuk dapat kerja @ tidak ada kerja kosong untuk mereka?

Aku pun terfikir-fikir. Nape ekk??? Kalau kita tengok sekarang memang banyak jawatan kosong yang masih belum di isi. Tak percaya? Okey..Meh sini aku tunjuk sikit..






See?? Banyak je kan kerja kosong. Aku sendiri akui memang bukan senang nak dapat kerja sekarang ini. Kalau dulu ada segulung ijazah dah boleh nak berbangga tapi sekarang ijazah pun nilainya sama macam SPM. Macam mana tu?? Aku sendiri pun risau macam-mana la pula bila aku dah keluar alam universiti ini. Terus dapat kerja ke?? Tak pun tanam anggur dulu ke?? Aku sendiri tak pasti. 

Tapi! satu benda kita wajib percaya. Rezeki Allah itu sangat-sangat luas. Semuanya bergantung pada diri kita sendiri. Bak kata seseorang, hitam putih masa depan kita sendiri yang menentukan. Rahmat Allah itu tidak akan pernah putus untuk hamba-hamba-Nya yang sentiasa berusaha pada jalan-Nya. (niat nak cari kerja sebab apa??fikir-fikir balik..sama-sama kita betulkan niat ok!) ^___^

Sebenarnya aku nak kongsikan sesuatu yang aku dapat dari seminar ini. Tapi nantila aku buat entri baru okey. Bila entri panjang-panjang ni pun payah gak sebab takut orang bosan nak baca..hehee.. Akhirul kalam.. Jumpa di entri yang selanjutnya!

p/s:
Penghuni UUM akan berkurang untuk masa beberapa minggu ini. Masing-masing balik kampung bercuti! Aku je yang masih setia di sini. Selamat bercuti la yerk!..(-_-)






8 comments:

aiman rashidd said... [Klik sini untuk balas]

apa pun bergantung pada rezki . teruskan berusaha :)

insya Allah ada :) HIHI

datang terjah kamu selepas sampai kat kampung . have a nice day ! thanks :)

Anonymous said... [Klik sini untuk balas]

apesal x blik pt?

aiman rashidd said... [Klik sini untuk balas]

:)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@aiman rashidd
yurp!hihi...
btw..tq yer..slamt bercuti di kmpg!=)

cik sakura said... [Klik sini untuk balas]

insyaallah ada rezeki tak ke mana..peluang tu memang banyak..jadi rebut peluang yg ada ye..insyaallah..

Myra Jay said... [Klik sini untuk balas]

Nanti syer ye apa yg dapat kat seminar tu?? Mmg lepasan U kadang susah nk dpt keje, bkn sebab mmilih tp mgkin sbb kurg keyakinan diri kot :)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@cik sakura
tq 4 ur comment..sentiase ade rezki tuk org yg xpernh jemu tuk berusaha..=)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@Myra Jay
slain xyakin ade byk lg faktor nape diorg ni sush sgt nk dpt kje..nnt sy share k..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...