Home » » Gedik vs Berlagak

Gedik vs Berlagak

Assalamualaikum wbt..
Baru selesai menyiapkan assignment. Penat..penat...dan penat.. Rasa macam dah tak sanggup pula nak menghadap buku-buku. Sangat-sangat kagum dengan orang-orang yang gigih mencari ilmu ni. Bila la aku nak ada semangat macam tu.(-_-)

Untuk entri kali ini aku nak berkongsi sesuatu dengan korang semua. Hanya sekadar pandangan dari seorang yang bergelar "perempuan". Aku teringat beberapa minggu yang lepas bila aku dengan kawan-kawan aku keluar saja dari kelas adala sorang mamat yang tak dikenali tiba-tiba je cakap "baru abis kelas ke???". Oleh kerana kami tak kenal mamat tersebut dan takut-takut bukan kami yang dia tegur so jalan terbaik kami pun buat tak tahu jela. 

Tak lama kemudian, dengarlah suara-suara sumbang yang agak menyakitkan telinga bagi sesiapa yang mendengarnya. "belagak giler...ingat aku nak ngurat ko ape!". Oleh kerana kami rasa ayat tu ditujukan pada kami maka kami pun pandanglah mamat tadi. Memang sah dia tujukan kat kami. Agak panas hati jugalah tengok muka dia. Nak buat macam-mana, kami tak kenal. Kalau kenal tak adala nak buat tak tahu je tadi. 

Okey! Aku rasa ramai je perempuan pernah kena situasi macam ini. Kalau korang kena apa korang jawab balik kat mamat tu??Marah?? Tak pun bagi jelingan tajam??Minta maaf?? atau blahh je dari situ.(kaso sikit ayat!huhu).. Aku pilih langkah yang terakhir sekali. Bak kata orang terlajak perahu boleh diundur, terlajak tekan enter & submit macam-mana nak backspace balik?? Even benda tu boleh di delete tapi kenangan itu tidak akan boleh dipadam!(entah pape melalut dah ni..). 

Orang macam itu jangan dilayan. Jika kita layan dia kata kita ni gedik tapi bila tak layan dandan kata berlagak. Jadi! aku tak buat apa-apa pun kat mamat tu. Hanya pandang dia dengan pandangan yang kosong dan terus blahh dari situ. Tak kisah la nak kata apapun. I know myself better. 

Tak layan bukanlah bermakna menyombong diri, bukan juga bermaksud ingin meninggi diri, hanya sekadar ingin menjaga diri dan hati. Kalau dengan member tak ada hal punya. Boleh je nak bual duduk semeja. Tapi ni orang yang tak dikenali.Hmm...Salah ke bila tak balas pertanyaan mamat tu? Aku pun terfikir-fikir.  Sebenarnya aku boleh je datang kat dia minta maaf semua. Tapi disebabkan dia dah terlepas buat sesuatu yang pada aku sangat-sangat tidak matang jadi aku pun blahh jela. Kadang-kadang diam itu perlu! 

So, moral of the story BUDI BAHASA budaya kita!Aku malas nak explain banyak-banyak. Korang faham-faham sendiri la dengan perkataan "budi bahasa" itu...

p/s: Respect urself then others will respect u..

21 comments:

Fathiah Hamim said... [Klik sini untuk balas]

dah tak kenal, buat pa nak balas. bila balas, kata perasan pulak.

♥e'in♥ said... [Klik sini untuk balas]

e'in penah kena cmnie.. e'in wat bodoh je ngan owg 2.. kadang2 laky nie mmg cm2.. bile, pmpn yg die tego 2 xlayan, die sound cm2 laa.. cube if pmpn 2 layan die.. hhmm.. tah pape..

eiqa said... [Klik sini untuk balas]

btul3..setujuk3 dgn cara akk..we are same...heh

one-nie said... [Klik sini untuk balas]

yg class spanish aritu ke mid????
dye ckp kite2 nie blagak ker???
kite xdgr plak time tu...
kalau kte dgr, mati dye kne tumbuk gan kite....:p

eiqa said... [Klik sini untuk balas]

haha...garang gak ye kak one nie nih,,,,:D

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@Fathiah Hamim
betul!=)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@♥e'in♥
mmg ntah pape..org kurang keje mmg mcmtu..;)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@eiqa
hehe..btw..kak one-nie ni mmg garang terlebih!huhuu..=)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@one-nie
sebb tu kite xgtau kat wani..kalo gtau mmg habis budak tuu kena ngn wani..hahah

Anonymous said... [Klik sini untuk balas]

sje nk try la..mne tw sangkut... anda pon ckp,entry sblm nie umur skg kne ade calon kn..heeeeeeee

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@Anonymous
itu akak ipar sy yg ckap..bukn sy..kalo sy, umo kat 30 nnt baru sesuai tuk cari calon..hehe=)

Anonymous said... [Klik sini untuk balas]

yela..ak nk tgk..hahaha..ok?

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@Anonymous
erkk??tengoklahh..tp kalo jdohnye da smpai cepat nk wat cmne..huhu..neway, len kali tinggalkn nama k..pilih "name/url". yg url tu letakla link fb..xkn fb xde kan2..=)

Anonymous said... [Klik sini untuk balas]

btul2...e2 lah jwpnyer..
ko knl... blog...blog....blog..
;)

Nuriez said... [Klik sini untuk balas]

situasi cmni la yg kita sllu kne..xlayan kate sombong..berlagak la..bajet la..tu jek la anggpn laki skrg terhdp pmpuan..pdhl xtaw..diam seorg pmpuan tuh bkn mksd sombong,,just nk jge diri...kang bila bls tguran.hari2 plak dy nak tgur..tu yg pyh..mcm kt tmpt kite..smpai nk dendam2..setakt xblas tguran..setakt xlyn..dah di cas berlagak..bajet.kita suka ayat akak.."Tak layan bukanlah bermakna menyombong diri, bukan juga bermaksud ingin meninggi diri, hanya sekadar ingin menjaga diri dan hati"..

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@Nuriez
tq nemy..btw..org2 camtu mmg xperlu dilayan..asal kite bhgie ngn cara kite oke!=)

Nuriez said... [Klik sini untuk balas]

same2..yup..mmg xlayn pon..just luahkn jek ape yg kite rse kt blog....mntk izin gune ayat akak "Tak layan bukanlah bermakna menyombong diri, bukan juga bermaksud ingin meninggi diri, hanya sekadar ingin menjaga diri dan hati"..

Fatin Najwa said... [Klik sini untuk balas]

penah jugak jadik cmtu . hmm .

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@Fatin Najwa
don't worry..just be hepi oke!=)

ain atiqah said... [Klik sini untuk balas]

ermmmm, time tuh kita ada tak?...cam pelik jer lau xder, huhu...lau kita pasan benda mcmtu terjadi mesti kita akan tgok dak tu n memorise lam pale ni...mmg cukup2 xberadap...

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@ain atiqah
err...rasenye cam ade..huhu...rindu la plak zaman2 blajar dulu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...