Home » , » Pesan Seorang Abah

Pesan Seorang Abah

Sekolah rendah: Abah selalu ingatkan adik supaya tiap-tiap pagi sebelum pergi sekolah mesti buat zikir-zikir yang abah dah ajar pada adik. Sampaikan adik selalu menjadi orang yang terakhir sampai ke sekolah. kadang-kadang adik tipu abah cakap yang adik dah buat semata-mata supaya abah boleh hantar adik pergi sekolah dengan cepat.
anak-pintar

Sekolah menengah: Permintaan adik untuk mahu masuk ke sekolah berasrama telah abah izinkan. setiap kali hantar adik balik ke asrama, dalam kereta mesti abah akan ingatkan adik supaya jaga sembahyang, sembahyang di awal waktu, banyakkan berzikir dan selawat. abah selalu cakap abah tak minta apa-apa dari anak-anak. tak minta duit, tak minta belikan hadiah besar-besar. yang abah minta cuma satu iaitu doakan kesejahteraan abah dunia akhirat tiap-tiap kali lepas sembahyang. masa ini semuanya terjaga sebab adik terikat dengan peraturan asrama yang mewajibkan sembahyang berjemaah tiap-tiap waktu. 
universiti 
Universiti: Ditakdirkan semakin lama adik semakin jauh dari abah. bila adik masuk universiti, abah selalu pesan dekat adik supaya libatkan diri dengan ceramah-ceramah agama dan usrah. abah ada bagi adik satu buku khas untuk adik baca tiap-tiap lepas sembahyang maghrib. abah pun selalu sangat  ingatkan adik supaya adik kaitkan setiap perbuatan yang adik buat dengan sunnah nabi. abah kata tak susah mana nak buat. masa makan, masa tidur, masa potong kuku, masa masuk tandas semua tu kita boleh kaitkan dengan sunnah nabi. abah cakap kalau dah biasa buat benda ini secara tidak langsung akan sebati dengan diri kita.

sedih 
Abah, tahukah dikau anakmu ini sangat takut menjalani hidup di tempat orang ini. hanya berbekalkan pesanan yang abah bagi adik jadikan sebagai peringatan dan panduan. NAMUN…..anakmu ini semakin lalai dan leka. zikir yang abah ajar masa adik kecil-kecil dulu adik dah tak amalkan. pesanan abah supaya adik sembahyang di awal waktu juga jarang-jarang adik amalkan.ya Allah…. buku yang abah bagi pada adik hanya tersusun rapi di atas meja tanpa di sentuh. adik lebih senang pergi ke mesyuarat-mesyuarat program dari pergi ke masjid mendengar ceramah agama.adik malu dengan diri sendiri, malu dengan abah dan sangat-sangat malu dengan Allah. seorang anak yang telah dididik dengan ilmu agama yang cukup lebih senang memilih keseronokan dunia berbanding akhirat.. YA ALLAH, YA ALLAH, YA ALLAH!  

2 comments:

w said... [Klik sini untuk balas]

Kuatkan tekad dan azam menghadapi segala rintangan dalam kehidupan yg mencabar...semoga menjadi anak abah yang solehah

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@Ahmad Syakir Bin Mohd Nassuruddin
insyaallah..tqvm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...