Home » , » Ujian Itu Indah!

Ujian Itu Indah!

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, syukur kepada Allah di atas kesempatan yang diberikan ini. Terlalu-lalu lama rasanya tidak menjengah blog ini. Tidaklah sesibuk mana tapi mungkin kerana tiada idea dan yang paling penting ketiadaan internet amat-amat menyukarkan aku untuk mengupdate. Dah berangan nak pakai broadband tapi duit pulak TAKDE...so....Tunggu ada duitla yerk.. Sekarang saya adalah penganggur terhormat..^___^ .. Sebelum entri ini menjadi panjang lebar amat-amat ingin sekali aku untuk memberitahu kalian bahawasanya tulisan aku di dalam blog ini akan berubah mengikut mood aku. Jadi janganlah pening kepala bila nampak sekejap aku membahasakan diri "aku" atau "saya". 

**********
Okeylah.. Praktikal pun dah habis. Sekarang aku tengah sibuk mencari peluang-peluang kerja yang ada. Tak kisahlah kerja apapun yang penting halal. Aku pun tak segan silu nak cakap yang aku buat bisnes pisang goreng kat depan rumah. Tapi bukan kat rumah aku, kat rumah keluarga angkat aku. Mula-mula malu-malu kucing jugaklah. Tapi dah lama-lama muka pun jadi muka tak tahu malu. Yang penting duit masuk.huhuuu.. Aku pun tak pernah terfikir akan jual pisang goreng kat depan rumah ni. Semuanya tiba-tiba. Mungkin tuhan nak tunjuk betapa susahnya nak mencari duit. Seriously aku dah merasa. Bukan senang ok. Nak kumpul jadi sepuluh ringgit pun payah. Alhamdullillah, pengalaman ni membuatkan aku lebih menghargai mak bapak aku. Aku jadi kagum kerana walaupun cuma bapak aku seorang yang bekerja dengan gaji yang tak cecah seribu, namun diorang dapat membesarkan kami 6 beradik dengan sempurna. Aku yakin semuanya kerana diorang IKHLAS. Ikhlas dalam membuat apa sahaja. Ikhlas dalam mendidik kami 6 beradik. Ikhlas dalam mencari rezeki yang halal dan yang paling penting ikhlas menghadapi ujian-ujian yang Allah beri. 

Tidak dinamakan "hidup" sekiranya tiada dugaan. Nak dapatkan kehidupan yang indah perlulah bersusah payah dulu. Tapi angan-angan orang sekarang tinggi. Semuanya nak yang indah-indah belaka. Bila tiba-tiba susah mendatang terus jatuh terjelepuk seolah-olah susah tu akan bersama dengan diorang sampai bila-bila. Aku kadang-kadang pelik dengan orang sekarang. Tak boleh susah sikit. Ada je yang mengalah terus. Padahal waktu susah itulah yang akan mengajar kita untuk lebih mengenal erti hidup dan erti bertuhan. Tuhan dah bagi kita peluang untuk muhasabah balik perkara-perkara yang telah kita buat. Mungkin ada silap kita di mana-mana. Kita sepatutnya bersyukur kerana menjadi insan yang dipilih Allah untuk menerima ujian-Nya. Itu petanda yang Allah sayang dan mahu kita membetulkan kesilapan kita. Bayangkan kalau kita terus leka dengan kesilapan kita apakah yang jadi?? Ya Allah!!Tak sanggup nak membayangkan..Terima kasih untuk segala ujian-Mu Ya Allah....

**********
Apa yang aku tulis ni sama-sekali tidak dirancang dan di draf. Tiba-tiba masuk bab ikhlas dan dugaan. Mungkin kerana orang-orang dikeliling aku sedang diuji dengan bermacam jenis ujian membuatkan fikiran aku lebih ke arah itu. Aku sendiri sedang diuji. Tapi mungkin aku sedar yang ujian ini membuatkan aku lebih rapat dengan Allah menyebabkan aku tak terasa beban dengan ujian tersebut. Ya! Tidak mudah untuk ikhlas dan terkadang lupa untuk menahan sabar dengan ujian ini. Tapi keyakinan yang kuat bahawa setiap kesulitan itu pasti terselit kesenangan membuatkan aku mampu menghadapinya hingga hari ini. Kalau kita rasa diri kita sangat susah dan menyedihkan sebenarnya ada orang yang lagi susah dan lagi menyedihkan nasibnya dari kita.  Percayalah!

Sesusah-susah kita, kita masih mampu merasa nikmatnya makanan. Ada orang sampai mati kelaparan kerana tiada makanan. Sesusah-susah kita, kita masih merasa nikmatnya rumah berdinding batu dan beratap. Tapi ada orang terpaksa berbumbungkan langit dan berdindingkan kotak..Ya Allah... Aku bersyukur di atas segala nikmat ini. Nikmat sakit, nikmat susah..kerana dengan nikmat ini mampu membuatkan aku merasa nikmatnya syurga-Mu...Amin...Amiinnn.T_T


p/s: Bersedia untuk temujanji yang ke-4....

6 comments:

E n t o y C a i r o said... [Klik sini untuk balas]

masyallah..sebak bila membacanya..:(

salam aidil adha yop..

cLovErX said... [Klik sini untuk balas]

Salam AidilAdha cikDila..busy nampak

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@E n t o y C a i r o
slm aidil adha jugak...

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@cLovErX
salam aidil adha..sgt2 bz..;)

ieqa~ said... [Klik sini untuk balas]

sharing is caring~~ ikhlas dlm setiap perbuatan..hehe..happy eid adha kak.. =)

cik dila said... [Klik sini untuk balas]

@ieqa~
hepi edul adha too..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...